Het Pallas Athene College doet sinds dit schooljaar mee aan het programma School en Omgeving. Directeur Mark Dees vertelt waarom zijn middelbare school voor mavo-, havo- en vwo-onderwijs graag aansluit. De extra bijdrage zet het Pallas volledig in voor activiteiten gericht op maatschappelijke dienstverlening.
Het Pallas is al eerder gestart met maatschappelijke diensttijd activiteiten (MDT). “Zo willen we jongeren de kans geven om actief bij te dragen aan de samenleving. Ze ontdekken wat ze leuk vinden, waar ze goed in zijn en hoe ze iets voor anderen kunnen betekenen.”
De MDT-activiteiten sluiten aan bij de schoolvisie én bij de uitgangspunten van School en Omgeving. “Vandaar dat we de middelen vanuit dat programma willen gaan inzetten voor het versterken en uitbouwen van onze MDT-projecten.”
Maatschappelijk belang
De MDT-activiteiten die de school aanbiedt zijn heel verschillend. Maar ze hebben uiteraard allemaal een maatschappelijk belang. “Zo bezochten leerlingen het afgelopen schooljaar bijvoorbeeld de waterzuivering, hielpen mee op de Manege zonder Drempels en deden mee aan activiteiten rond de herdenking van Joodse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog.”
In alle gevallen gaan de kinderen aan de slag bij lokale organisaties en werken ze mee aan projecten, of begeleiden of organiseren zelf een activiteit, zoals een sportles. “Zo doen ze veel praktijkervaring op en ontdekken ze wat bij hen past.”
Toekomstgericht
Het Pallas wil de maatschappelijke diensttijd bovendien koppelen aan het profielwerkstuk (groot eindwerkstuk van de leerlingen) en aan projecten die te maken hebben met de beroepskeuze. “Zo hopen we dat onze leerlingen sneller het belang inzien van MDT-activiteiten. Want dan koppelen ze die activiteiten immers aan hun eigen toekomst.”
De leerlingen reageren volgens Mark positief op de activiteiten buiten de lessen om. “De groepen zijn goed gevuld. Soms is het wel een puzzel om elke leerling bij de juiste activiteit te krijgen. Ook is een lange dag soms best zwaar. Dan valt de energie weleens weg. Maar de waardering blijft groot.”
Duidelijke afspraken
De MDT-aanpak vraagt veel van het team en van de partners buiten de school. “Je moet goed organiseren. En je moet duidelijke afspraken maken”, legt Mark uit. “Maar als het lukt, krijg je er ook veel energie van.”
Hij kijkt ernaar uit om dit programma verder uit te bouwen binnen de school. “We willen meer leerlingen laten ervaren dat maatschappelijke inzet leuk en waardevol is. En dat het hen helpt om na te denken over wie ze willen zijn en wat ze later willen doen.”
